Nieuwe capaciteit en testfaciliteiten voor rookwerendheidsbeproevingen EN 1634-3

SKG-IKOB laboratorium geaccrediteerd en Notified Body

Het complete brandveiligheidsconcept van een gebouw reikt veel verder dan alleen de brandwerendheid van de draag- en scheidingsconstructie. Voorheen werd aangenomen dat de rookwerendheid van een constructie vastgesteld door het bepalen van de brandwerendheid op het criterium vlamdichtheid (E) van een scheidingsconstructie. Voor het vaststellen van de rookwerendheid moet nu een aparte test conform EN 1634-3 uitgevoerd worden. SKG-IKOB beschikt over deze testopstelling waardoor deze beproevingen nu ook in Geldermalsen uitgevoerd kunnen worden.

 Accreditatie en Notified Body

De Raad voor Accreditatie (RvA) heeft de uitvoering van de rookwerendheidsbeproeving bij SKG-IKOB beoordeeld tegen de eisen uit ISO/IEC 17025. De resultaten van deze beoordeling hebben geleid tot de uitbreiding van de scope van het SKG-IKOB laboratorium in Geldermalsen, zodat ook deze rookbeproeving onder accreditatie uitgevoerd mag worden. SKG-IKOB is ook Notified Body voor deze test waardoor de resultaten voor CE-markering conform EN 16034 gebruikt kunnen worden.

Rookwerendheid in Bouwbesluit 2012 en Bbl

Tot medio 2021 werd uitgegaan van de 1,5 x-regel voor het bepalen van de rookwerendheid. Daarbij werd aangenomen dat de rookwerendheid (in minuten) 1,5 x de vlamdichtheid (in minuten) zou zijn. In de huidige versie van het Bouwbesluit en in het toekomstige Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is de 1,5 x-regel alleen nog van toepassing op bestaande bouw. Via een aangepaste NEN 6075 is nu een realistische methode aangewezen voor het bepalen van de rookwerendheid van constructieonderdelen. Bij deze methode wordt door middel van een beproeving de daadwerkelijke luchtlekkage bepaald waarna op basis van de lekkagehoeveelheid een classificatie voor de rookwerendheid kan worden afgegeven.

In NEN 6075 wordt EN 1634-3 aangewezen als testnorm. Hiermee wordt het constructieonderdeel na een succesvolle lekdichtheidstest geclassificeerd als Sa (rookwerend bij omgevingstemperatuur, ook wel koude rook) of S200 (rookwerend bij verhoogde temperatuur, ook wel middelwarme rook). Daarnaast beschrijft NEN 6075 ook hoe constructieonderdelen waar de EN 1634-3 oorspronkelijk niet voor geschreven is, toch getest en beoordeeld kunnen worden. Voorbeelden hiervan zijn valdorpels, doorvoeringen en naden waarvan in de NEN 6075 beschreven staat hoe deze getest worden en wat de maximale luchtlekkage mag zijn.

2023 07 07 Rookopstelling

Meting omgevingscondities tijdens de rookwerendheidsbeproeving EN 1634-3 bij SKG-IKOB in Geldermalsen

Testverloop

In het kader van Europese harmonisatie is een Europese-testnorm ontwikkeld voor het bepalen van de rookwerendheid van deuren, luiken, te openen ramen en de EN 1634-3. Hierbij wordt een constructieonderdeel zoals een deur, voorafgaand aan de test, ingebouwd in een beproevingsframe dat vervolgens tegen de testkast wordt geklemd. Deze testkast is een elektrisch verwarmde testkamer, waarbij er vanaf één zijde een overdruk wordt aangebracht over het testobject. De meting van de luchtlekkage bij een bepaald drukverschil wordt gedaan bij omgevingstemperatuur (20°C; Sa) en/of verhoogde temperatuur (200°C; S200). Als het bij aanvang van de test het uitgangspunt is om een S200-classificatie te behalen dan wordt de testkast binnen 30 minuten opgewarmd van 20°C naar 200°C graden. Vervolgens wordt bij 10, 25 en 50 Pa het luchtverlies geregistreerd. Voor het behalen van een Sa-classificatie wordt alleen bij 10 en 25 Pa het luchtverlies geregistreerd bij een temperatuur van 20°C.

Voor het behalen van de S200- of Sa-classificatie van een constructieonderdeel zoals een deur; mag het luchtverlies maximaal bedragen:

S200, enkele deur: 20 m3/h bij 50 Pa.
S200, dubbele deur: 30 m3/h bij 50 Pa.
Sa: 3 m3/h per lengtemeter naad bij 25 Pa (de drempel mag daarbij luchtdicht worden afgeplakt).
Tijdens de meting wordt ook het fysieke gedrag, zoals eventueel kromtrekken, van de deur bekeken.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Harm van Dartel via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..